Inte så lätt att få till det i början

Är jag ensam om att fascineras av att en höna kan producera ett nytt ägg i princip varje dag? Eller i alla fall de flesta hönor. Jag kliar mig i skallen för jag har för stunden 17 hönor och får som mest 2 ägg om dagen. Dyar ägg det då jag köper mat till dem för ca 500 kr/månaden. Jag köper att de värpte dåligt i fjol då vädret var bara regn, kallt och rusk men inte i år. Jag gjorde ett försök att ge bort 4 hönor och en tupp till grannen förra helgen men fick dra lite på smilebanden då de efter nån timme stod åter på gården. De rymde helt sonika hem igen. Jag ska faktiskt i skrivande stund gå ut i hönshuset och börja bygga om så de får det lite större om det kan påverka. De får ofta gå ute lös och picka grönt gräs så de borde vara optimala förhållanden men vad är fel? Klara kalkon har slutat ägga med. Så ingen sockerkaka här inte.