Gamla saker attraherar

Vet inte om det är för det ligger en historia bakom varje gamal sak eller mitt sätt att vilja ta vara på, återbruka och inte slänga bara för att det gått ut ur modet men jag gillar gamal saker. Titta på denna såmaskin. Helt fantastiskt. Tänk att den rullat omkring på åkrarna efter häst. Allt jobb innan den fått göra sitt jobb. Plöjning (oftast med en eller 2 skärig plog) dragen av häst, harvning varv på varv för att få bort torven. Ja dom gjorde rätt för sin föda förr. Inte så lättsamt som vi har det idag. Bara sladda upp till Ica och köpa en kasse mat. Jag är fascinerad av deras driv, kunnighet och ork. Mycket av deras kunnande glöms bort. Inte för jag strävar emot att komma tillbaka till hur de levde men jag tror vi ska vara rädd om deras kunskap om någon kris av nån form skulle uppstå i dessa oroliga tider. 
Jag tror vi gör oss själva en otjänst om vi tror att våra politiker ska förse oss med förnödenheter nån längre stund om krisen på riktigt är framme. De har för länge sedan tappat förmågan att räkna ut "worst case senario" och lever som oss alla andra i nån form av falsk säkerhetsbubbla. Många tycker att jag är knäpp när jag tänker så men det är inget jag lider av. Händer det inget , ja då är det ju bra och tiden rullar på och mina gamla klenoder fortsätter att stå i sin lada. Men om jag skulle behöva dem en dag så finns de där. Jag har ingen 72 timmars regel utan närmare 72 dagars krisberedskap. Jag har lärt mig att slakta och tagit hand om köttet, lärt mig plöja, harva, gjort hö hässjor, slå med lie etc etc. Men detta är inte enbart för att jag väntar mig nån form av samhällskollaps utan mest för att jag älskar vad jag gör.