Byta raser i kaninoroduktionen

Nu va det ett tag sedan jag skrev. Vintern för mig extremt trött trots div medicament som D-vitamin, järn tillskott etc men nu vänder det sakterliga. Jag har med ett mysigt gäng genom ett EU projekt för att öka kanin produktionen här i Jämtland åkt runt på kaning- gårdar för att lära oss mer. Att slakta hemma och sälja släkt och vänner ska tydligen inte vara något problem. Även om jordbruksverket och länsstyrelsen har olika regler, hur dumt som helst men det är Sverige i ett nötskal. Men däremot saknas ett godkänt slakteri här uppöver i dagsläget för att sälja till restauranger och affärer etc. Kaninproducenterna är en förening som försöker förenkla bland luddiga regler och göra det lättare för sånna som oss. Gå gärna in på deras hemsida och läs. Men jag har tydligen den sorts kanin som äter mest och växer säkrast så nu är jag i färd med att succsessiv byta ut dessa sorter. De sorter jag har är Belgisk jätte och Gottlandskanin. De sorter som gäller för köttproduktion är tydligen enl dessa som vi besökte är New Zeeland red, Californien, stora silver samt svart och vit och winer. Jag har för avsikt att köpa in ett gäng NRZ dvs New Zeeland för att korsa in successivt. Det blir för dyrt att byta ut alla och jag är för kära i för många av mina honor så det är inte ett alternativ. Jag kommer även behålla Gottlands honorna för trots att jag verkar vara ensam om att tycka om den sorten så gör jag det. Dom kan vara väldigt bitiga och ettriga men det ser jag inte hos mina honor. Dom äter lite i förhållande till stora sorter samt är se mest nyfikna och keliga. Dom är super snabba och har bäst chans till överlevnad om räven skulle dyka upp. Jag har mina i lösdrift, dvs alla honor tillsammans. Det var inte att föredra enl Lisasgården då de kan bli stressade utav att gå tillsammans. Det ska tydligen också kunna påverka dödligheten hos bebisarna som föds. Det blir mycket bajs utav många som hoppar tillsammans och kan föra med sig koccidier. En form av magbakterie som de små kan stryka med utav. Har man åtskilldt i egna burar så blir trycket mindre. Men när man kommer in i ladugården på morgonen och ser sina 25 honor sova ihop i en enda hög men bebisarna i mitten så smälter man. Har svårt att se att jag går över till enskilda burar än på ett tag. Det är svårt att hitta köttrasern norrut så det blir till att resa söder en sväng. Jag önskar att fler uppfödare börjar föda upp mer utav köttrasern. Det som finns här uppe är mest BJ Belgisk jätte, Gottlands, vädur. Kanske jag helt sonika får börja föda upp och sälja. Men den som väljer att börja tror jag har ett helt gäng intressenter för kaninkött är det många som börjar intresserar sig för.
Kaninkött, kaninproduktion, kaninupofödning