Snabba lösningar

Att ha djur kräver snabba lösningar ibland. Hanar har ju en förmåga att slåss om tjejerna eller om högsta rang och vissa individer vet inte när det är läge att ge sig. Fick ta in en vakteltupp igår som slagits tills han knappt hade några fjädrar kvar. Tur det inte samma i människovärlden. Eftersom fåglar av hönssort gärna ska sprätta i allt med fötterna så skapar det stökiga och kladdiga burar rätt omgående. Därför är vattenautomaten bra. Nu vet jag inte om det existerar så små så de skulle gå in i en liten kanintransportbur men jag har ingen i alla fall. Kom på den briljanta idén att göra en själv så jag slipper städa varje dag tills han repat sig igen. Väntar nämligen nykläckta vaktel kycklingar så två tuppar kan behövas längre fram. Har för övrigt har riktigt otur med mina vaktlar på sistone. Vet inte om de av ålder dött eller annat men från 20 individer i vintras så har jag 3 hönor och 2 tuppar kvar. Så det är verkligen läge för nytillskott.

Detta är vad som behövs till vatten automaten:
1 glasburk
Ett lock som är större än glasburken mynning (kanterna skall sticka utanför ca2 cm).
3 st brödpåseklammer (sånna vita med ståltråd i som går att böja)
1 gummisnodd lite robustare

Vik brödpåseklammern dubbelvikt.
Forma dem sedan till ett u som du lägger på burkmynningens kant.
Fyll burken med vatten.
Lägg locket på.
Sätt gummisnobben runt lock och under burken så de hålls ihop.
Vänd allt snabbt så inte vattnet åker ut.
Klart.