Kaninslakt

När hanarna blir för många och könsmogen så börjar de slåss med varandra. Då får man antingen sätta dem i varsinna burar eller helt sonika slakta av ett gäng. Oftast är dom enl min uppfattning inte riktigt stor nog för att ha nått maximal slaktvikt så då brukar jag slakta av några och spara nån att växa på sig. Mycket pga platsbrist. I kväll valde jag såklart den kallaste kvällen för slakt 14- och då man inte ännu har ett varmt utrymme att slakta i så får man improvisera. Jag satte igång en värmare i bakstugan och satte igång en brasa i bakugnen. Sen var det bara att vänta några timmar. Jag tog personligt rekord i att "sno" (stycka) en kanin ikväll. Ca 30 minuter tog det mig. Det.är fortfarande för lång tid men så länge det går ner i tid så är jag nöjd. Jag har ju fortfarande inte gått någon slaktkurs så jag får väl ha tålamod med mig själv. Att sota kaninen har mig alltid längst tid. Det är när man skär ur bajs och kisstarmarna. Man vill ju inte misslyckas. Kvällens kanin vägde 5,2 kg innan släkt och 2,2 efter tarmar och skinn var borttaget. Jag har fått för mig att halva vikten blir förlust men vågen kanske inte är helt tillförlitlig. Ett problem till uppstår på vintern. Det är när man ska hängmöra köttet. Det måste vara minst 10+ första dygnet för att mörningsprossessen ska komma Igång. Så denna gång fick hallen bli platsen för mörning. Det är därför man ska försöka hinna slakta av så många djur som möjligt på hösten när kroppen fortfarande kan hänga ute. Men men nöden har ingen lag. Nästa vinter hoppas jag att jag har ett varmt utrymme jag kan slakta I.