Getost av vårens frysta mjölk

Hela våren gick jag upp i 5 tiden på morgonen för att mjölka mina 2 getter. Vi delade många både bråkiga och trevliga stunder trots att jag var mer sovande än vaken många gånger. Det tog nog närmare 1 månad av envist hanterande av getterna innan de riktigt gav med sig att bli mjölkad. I början tog det närmare 1 timme och det är lite för mycket på 2 getter. Men när jag beställde en handpumpad mjölkmaskin så gick det på några minuter per get. Vilken lättnad för både dom och mig. Getter är de mest avskyvärda och samtidigt älskvärda djur jag har haft äran att hålla på med. Deras enorma nyfikenhet och envishet kan ta kål på en mest enträgna. Vilket fall som helst. Bortsätt från att vi kanppt behövde köpa någon mjölk i affären på 2 månader så lyckades jag frysa ca 10 liter mjölk. Denna mjölk gjorde jag 2 fina mögelostar av förra helgen. Det var länge sen jag gjorde ost och en aning ringrostig så satte jag igång. Första gången ever som jag gör ost på enbart getmjölk. Har gjort blandoatar av ko/get förut. Denna mjölk insåg jag snabbt hade helt andra egenskaper från komjölk. Så allt jag hittils lärt mig av min osttillverkning stämde inte längre. Osten koagulerage sig inte som jag var van utan blev i och med kubskärningen som en enda gegga. Ostkornen som ska bilda ett hårdare och hårdare skal ju längre man väntar gjorde inte alls det. Jag fick råder sen på min FB sida "Tillverka din egen ost" att hlla i mer löpe, samt vara noga med att hålla värme på mjölken medans den löper. Det tog som vanligt många fler timmar än jag räknat med men när det väl var klart gick jag uttmattad men nöjd till kojs. Jag fick till 2 rätt stora mögelostar på mina 10 liter mjölk. Så trots alla dessa litrar blir det inte så mycket utdelning. Men tjusningen är dessto större när det är dax att smaka. Oftast är det bara halva osten kvar när den väl är klar. Det roliga med denna ost är att man ska kunna äta den inom 2 månader. Manga heter den och finns recept på min fb sida.