Alla djuren inne inför vintern förutom oxarna

Då är ladugården näst intill färdiginredd och djuren har fått flytta in. Det var riktigt bra tajmimg då snön faller stilla idag. I och med att jag dragit in vatten i ladugården fick jag bygga en gång som håller undan getterna så jag ostört kan hämta vatten. Det känns som jordens lyft. Det har varit 2 kämpiga år att hämta vatten inne för att halka sig ut till djuren. Nu kanske det är ett minne blott. Jag har nu 28 kaniner, 2 getter och 2 bockar, 4 kalkoner, 4 ankor, och ett 10 tal höns. Jag tror att arbetet med djuren kommer att kunna bli mycket enklare nu efter omstruktureringen. Men jag är glad att jag bygde som jag bygde först för att se hur jag behöver ha det för att det ska fungera bättre. Getterna bär killingar i magen och trots att det inte är ultimat så väntas de nån gång i slutet på Januari. Svårt att hålla bocken ifrån ibland när brunsten startar. Han gick helt sonika bara rakt in genom ström och allt, sen var det klart. Kaninerna ska slaktas av en del men jag går i valet och kvalet om jag ska ta en kull på dem först. Men då jag inte har nån tur med att hitta en ny avelskanin jag tycker passar och inom rätt avstånd så är jag lite orolig för att använda samma hane som följt med några år. Henke! Han är en blandning mellan Belgisk jätte och Gottlandskanin. Vill få bort BJ genen så mycket som möjligt eftersom de växer så sakta och äter mycket. Men är samtidigt lite rädd att få in någon sjukdom då jag nyss blivit fri från Kocidier. Det går ju kaninpest med söderut. Hönsen äggar ytterst dåligt just nu och har gjort en längre tid. Jag var med skolan (Torsta jordbruksutb) hos en hönsuppfödare som påpekade vikten i att ha minst 12-14 timmars ljus åt hönsen, samt mörkt på kvällen. Så nu har jag börjat tända hos dem kl 06:00 och släcka runt 19:00 så får vi se om de kommer igång. Oxarna som mest var för test, dvs känna sig för hur de funkar. De har varit det enklaste djuren på gården i sommar, smiter ytterst sällan samt sköter sig själva bara de har mat och vatten. De får gå med så länge vädret tillåter och det ej blir för halt samt maten räcker. De äter upp en rundbal på 400 kg på 2 veckor. Perfekt för det är så länge den håller i hållbarhet. Eftersom de är Jerseykor och ingen köttrassort så växer dom sakta men det gör mindre då jag köpte dem billigt. De skulle ha slaktats redan vid födseln om inte jag tagit dem. Jag är dålig på att uppskatta vikt men runt en 100 kg var lär dom nog kunna väga. Då tar du bort halva vikten på ben, inälvor och skinn så 50 kg kvar. 50 kg x 79 kr (som du betalar för nötkött i butik) det blir 840 kr och jag betalade 1200 kr st för oxarna. Då går jag ca +-0 om någon månad.