Snart är det kläckningsdax för vaktlar a på farmen

Av 23 st ägg tror jag att 19 st kommer att kläckas, Felix tror 15 och Pata tror 7 st. Vi får se vem som kommer närmast. Har haft otur med kläckningarna de senaste gångerna, men nu har jag ny tupp så nu borde det gå bättre. Jag brukar ha 100 procents kläckbarhet i vanliga fall.
Fick ett helt gäng vaktlar i höstas av en dam som inte hade vinterbonat för dem. Har lärt mig en sak av detta. Du sätter ogärna in nya individer med befintlig grupp. Tupparna har fightas som tusan. Det blir mycket handpåläggning och inte riktigt värt det när man får ha vaktlar i olika grupper här och där. Just nu har jag en stackare ensam i en kaninbur pga att han blivit hackad. Vaktel är verkligen en delikatess att äta. Bland det godaste jag ätit. Äggen är ju fantastiska också. Perfekt som gå bort present. De är lite svåra att steka för du kan ej knäcka dem som vanliga ägg utan klyva med en kniv medans du har ägget i handflatan. Kokta är de supergoda, 3 min brukar jag koka mina. Du ser lätt om ett ägg är dåligt, då brukar det flyta. Om det gör det så kasta det, då har det antagligen spruckit i skalet. Om min kläckning lyckas så kan jag förhoppningsvis börja sälja lite ägg framöver. Priset på vaktelägg brukar ligga på 5 kr st men det blir sällan så många sålda då så jag skall prova ta 4 kr. Vaktlar äter rätt mycket för sin lilla storlek och skräpar ner fruktansvärt, så det är mycket pyssel med dem. De drunknar lätt som kyckling så jag har lärt mig att bara använda små drickrör för undulater, så bara en liten smal ränna sticker in tilla dem genorm gallret. På så vis kan de ej drunkna. Vaktlar ruvar inte sina egna ägg, detta är bort avlat för länge sedan. Så ska man ha kycklingar krävs en kläckaren.  På 17 dagar kläcks vaktlar a till skillnad från höns som tar 21 dagar.