Garva kaninskinn

Eftersom jag oftast inte orkar läsa så mycket före jag börjar med något så sätter jag bara igång och gör som jag tror det ska vara. Sen punktläser jag när jag kör fast. Nu har jag börjat ta tillvara på alla skinnen jag haft liggandes i frysen sen i höstas. Jag har haft 2 skinn uppspänd på ladugården med håret in mot väggen. Jag var extra nogrann när jag slaktade dessa så det skulle bli så lite köttrester kvar på skinnet som möjligt. Resten fixade getingar och flugor för nu när jag tog ner dem var de i princip helt rena. Ena skinnet skar jag ut 2 sulor ifrån som nu ligger i mina vinterskor. Eftersom de är hårda på skinnsidan så funkar de bra att bara sticka ner i skon. Mmm varmt och gott. Hårar faktiskt ingenting. Men detta skinn ni ser på bilden har legat i vattenbad i flera veckor. Det är så man gör för att avråda har jag förstått. Luktar inte jättegott om man glömmer att byta vatten varje dag 😁. Nu fick det åka ut på bron över natten så det ska frysa. Hoppas inte räven får för sig nått dumt. Fick för mig att håret släpper enklare då det frusit. Sen ska det skrapas på båda sidorna. Med ett trubbigt föremål. Ex en vindtureskrapa. Otroligt tråkigt och det tar lång tid. Jag har hittills bara berett fiskskinn och de är ju betydligt mindre. När alla senor och fett etc är bortskrapat ska skinnet torka en aning sen återfuktas. Det kan man antingen göra med djurets hjärna. En hjärna till ett skinn. Storleken är precis stort nog för skinnet. Nackdelen med den metoden är ju att det kan kännas lite äckligt, man ska ju få ut hjärnan med och skallen är hård. Yxa är att rekommendera. Annars går det lika bra med 1 äggula och typ 2 dl rapsolja. Blanda och pensla på. Nu upplevs skinnet styvt och måste mjukas upp. Det gör man enklast över en stolsrygg. Drar skinnet över ryggen på stolen fram och tillbaka. Sen drar och töjer du skinnet åt alla håll och kanter. Sen tror jag det ska vara klart att använda. Det som slog mig var hur tjockt skinnet på en kanin är. Kan nog vara ett riktigt slitstarkt skinn med många användningsområden. Kanske blir ett fint armband i slutänden vem vet.