Samplantering

Jag har en lång bit kvar när det gäller plantering av grönsaker men ska man bli självförsörjande så är det bara att traggla på. Förr eller senare knäcker jag kåden. Sån är jag. Jag kör på tills jag klarar av det och det går åt rätt håll. Jag har fått ett jättefint tunnelväxthus byggt åt mig så det ska fyllas av läckerheter. I fjol hade jag inte riktigt tiden som krävdes men det blev en hel del gurka, sallad och tomat i alla fall. Nu när allt landat en del denna årstid och det inte går att göra så mycket så passar det ju bra att planera sommarens planteringar. Har läst en del om samplantering som intresserar och måste testas. Täckodling för att slippa ogräset samt samplantering för att gynna växterna och lura iväg skadeinsekter. Jag har tänkt mig 7 års växelbruk, dvs att det du planterar ett år ej återkommer på samma växtplats förrän 7 år senare. Detta för att undvika sjukdomar, ex klumprotsjuka på kål. Detta har ställt till en del funderande eftersom jag vill ha en massa olika sorters kål och vill inte behöva gräva jätte många odlingsbäddar. Jag tänker mig upphöjda bäddar så det blir en hel del grävande. Dörför har jag bestämt mig att ha det mesta av kålen tillsammans med potatisen. Dessa kan jag lätt flytta år efter år sen. Nu till vad som gillar att planteras tillsammans med varandra. Tomater gillar: sparris =❤, basilika (gör tomaterna smakrikare). Bönor gillar: Selleri, majs, gurka, rädisor. Kål gillar: Rädisor, selleri, dill, sallad, lök. Lök gillar: Rödisor Gillar ej: Ärtor, bönor. Jordgubbar gillar: kummin, lupin. Brysselkål gillar: lök, rödbeta, selleri, dill, sallat, potatis. Sallat gillar: gurkväxter, morötter, jordgubbar, rädisor. Svartrot gillar: kålrabbi, porjolök, sallat, persilja. Purjolök gillar: jordgubbar, sallat, selleri, svartrot, tomat, lök, morötter. Gillar ej: buskbönor, kålväxter, stångbönor. Kålrot gillar: betor, bönor, dill, kamomill, lök, mangold, selleri, stångböna, ringblomma. Gillar ej: jordgubbbar, kålväxter, potatis, purjo, vitlök. Morot gillar: buskbönor, gräslök (gör morötter sötare), lök, sallat, vitlök, ärtor. Sockerärtor gillar: dill, fänkål, kålväxter, majs, morötter, rädisor, rättika, stångbönor. Gillar ej: rödbetor. Sqash gillar: krasse, majs, bönor. Vaxbönor gillar: bladselleri, gurkväxter, majs. Gillar ej: lök, vitlök. Bondböna gillar: dill, potatis, blomkål, vitlök, kryddväxter. Gillar ej: lök. Vitlök gillar: stoppa ner lite var som helst där det finns plats. Gillar ej: vaxböna, kålrot, grönkål, rödkål. Rödbeta gillar: buskböna, dill, kålväxter, vitlök, kål, lök, palsternacka. Så året innan kålrabbi, ärtor, bönor. Pumpa gillar: Rosenböna Rotselleri gillar: gurka, kål, purjo. Blomkål gillar: bönor, selleri, ringblomma, dill. Gurka gillar: oregano. Spetskål gillar: betor, bönor, dill, ringblomma, stångböna. Gillar ej: vitlök, purjo, annan kål, jordgubbar. Kinakål gillar: ärtor, dill, lök, mangold, tomat, vitlök, rödbetor. Plantera efter pumpa, bönor, potatis, tomat, majs, lök. Rödkål gillar: örter, bönor, dill, gurka, ringblomma, lök, mangold, rädisa, Ärtor, rödbeta. Gillar ej: Purjolök, vitlök, potatis, jordgubbar. Koriander gillar: anis, dill, kål, körvel, morötter. Palsternacka gillar: lök, rädisor, majs, krasse. Gillar ej: potatis. Grönkål gillar: bönor, dill, kamomill, lök, mangold, salvia, ringblomma. Odla efter gröngödsling. Gillar ej: kålväxter, potatis, purjo, vitlök. Dill och persilja gilar sparris, gröslök, tomat, morötter, gurka, Kål, lök, rödbeta. Vitkål allt utom andra kålväxter, jordgubbar, purjo, vitlök. Många av blommorna ovan eller starkt doftande örter förvillar skadeinsekter varav de mår bra av samplantering. Salvia mot sniglar, lök och vitlök mot bladlöss, oregano mot insekter. Rosmarine håller baggar borta från sqasch, broccoli, bönor. Libbsticka bra för alla plantor. Löken påstås lura bort morotsflugan.