Det föds smått på gården

Nu är de flesta djuren på gården parade. Det väntas många små på alla håll. Spännande och mysigt men det tillför en hel del extra jobb. Inne kaninen Ellie födde 9 små söta ungar här om dagen men om det var för att hon är förstföderska eller om hon helt enkelt inte är någon bra mamma vet jag inte men alla dog innom några dagar då hon varken verkar ha matat dem ordentligt eller täckte över dem med hö så de ej skulle bli kalla. Trist på så fina ungar. Alltid tråkigt när djur dör men man blrjar vänja sig då det blir lite utav en vardag med många djur. Jag lär ge henne en chans till och tar hon inte hand om ungarna då heller så är det inget att avla på. Ellie är utav rasen Gottlands kanin en tålig och bra sort som äter lite kraftfoder jämfört med Belgisk jätte som jag också har, så det hade varit kul om hon kunde bli en bra mamma. Jag har haft extrem otur med kaninungarna det senaste halvåret då massor av ungar dött för mig pga en bakterie som heter koccodios. Det kommer från antingen kaninens eget bajs eller något annat djur på gården. Städar man ordentligt så är problemet väck men på vintern fryser kaninbädden och då är det svårare att städa helt rent. Jag passade på att städa ur tjejernas bur nu sist det tinade så får vi se om det blir bättre lycka denna gång så jag får behålla ungarna.