Jag ser oftast till att ha homeopatmedel hemma.

När det väl gäller gäller det att ha något snabbt hemma till sjukdomar för både människor och djur. Dessa två är allt i princip du behöver ha i skafferiet, sen är du beredd. R1 och hepar sulfur D30. R1 är droppar i sprit så tinktur med andra ord. Den brukar man få ta 10-15 droppar 2 ggr per dag för vuxen människa. Kankse 8-10 droppar flr barn x2. Hepar sulfur är ca 10 piller 2 ggr per dag. Dessa två anses vara istället för pencillin. Har ej ätit pencillin i denna familj på 10 år ca och vi lever ändå. Är det till ett sjukt djur får man såklart dra ner lite på mängden. Gäller bara att få i dem det. Dropparna blandar du ju lätt i dricksvattnet och sockerpillren beror ju på vilket djur det är men blanda i maten brukar funka. Har en kanin här hemma nu som var tok förkyld. Tog in honom i stugvärmen och började ge honom dessa två. Han har snabbt blivit bättre så nu får tiden utvisa om han blir bra igen. Eftersom han är köttras kanin så försäkrar jag dem ej för det skulle bli för dyrt med alla försäkrade. Då tar jag ner dem istället om de blir sjuka, men i detta fallet var det en lite extra go kanin "Henke" som jag trots allt är lite rädd om. Så hoppas det vänder och blir bra. Viktigt tycker jag det är att lite låta dem plågas så se till att börja i tid med medicinen innan det gått för långt. Har trots allt några kaniner försäkrade och dem har jag gått till djursjukhuset med och fått pencillin. Jag vet inte om jag tycker det går nå snabbare för kaninen att återhämta sig sen är ju den resan långt dyrare alla gånger. I naturen kan ju djuren äta de örter som är nyttiga i avseende till sjukdomen. Därför brukar jag även plocka på mig en massa örter och torka för att ha. Här är tips på några få som kan vara bra till hands både för människor och djur. Jag gör the och dricker. Djuren får det i torkad form.
 
Gullviva: mot hosta, slem, inflammationshämmande, kramplösande, lugnande, (bra för människor vid ex sömnsvårigheter). 
Citronmeliss: Mot huvudvärk, kramplösande, virushämmande, feber, förkylning, hjärtklappning, sköldkörtelreglerande, orolig mage. 
Ingefära: mot kramp, matsmältning, illamående,förkylning, hosta, feber, allmän trötthet, inflammationshämmande.
Brännässla: pollenallergi, utrensande vid ev förkylning. 
Jag gör ett längre inlägg senare med fler örter att ha i husapoteket 😊.