Varmbänk

Jag ska för första gången prova min lycka med att göra en varmbänk. Med 3 pallkragar som hjälp samt en snäll hästägare i grannskapet så fick jag tillräckligt med stallgödsel för att fylla 2 lådor. Gödslet ska varvas med halm, men då jag ej har så mycket av den varan så fick det duga med hö. Jag varvar gödsel och hö i olika lager nästan ända upp. Sen trampar jag ihop det hela så det ej blir så mycket syre emellan. När jag trampat ner det fyller jag på lite till så det är nästan ända upp som sagt. Ju mer i lådorna desto längre håller det värmen och chansen till god lycka med odlingen är större. Kanske jag startade i något tidigt skede men kan man inte hålla sig så kan man inte. Lådorna vattnar jag sen med varmt vatten utblandat med kiss. Detta sätter igång processen förhoppningsvis. När jag hämtade gödslet hade det redan börjat brinna. Det är inte optimalt så jag håller tummarna att jag ej stör processen i och med förflyttningen men det visar sig. Nu ska den isoleras på utsidan med vad du har till hands. För mig fick det bli isoleringsskivor. Uppepå lade jag gamla mattor och ett lager glasrutor för att hålla värmen. När varmänken tar fart kan den komma upp i 80 grader. Vänta därmed att lägga på jorden tills värmen sjunkit till runt 35-40 grader ca. Annars förstör du de braiga bakterierna i jorden. När du har en lagom temperatur så häller du över planteringsjord och sen kan du plantera de sorter du vill njuta av tidigt. Värmen i bänken mäter du lätt med en stektermometer eller dylikt. Det var inte optimalt att ha pallkragarna så nära växthusväggen när jag skulle isolera, men lite halm lyckades jag trycka emellan 😆. Nu är det bara att vänta och se. Spännande.