Renrasiga höns

Dax att dela upp hönsen i grupper så de behåller sin renrasighet. Man önskar en gång som denna att man hade en dubbelt så stor ladugård. Samtidig är det väl det som är räddningen att man inte har det. Då skulle man nog dra på sig dubbelt så många djur 😊. Jag har endast 2 sorter som är renrasiga. Det är dvärgkocchin och dvärgwayandott. Resten är vägkorsningar av alla de slag. För mig personligen gör det mindre ifall de är rena eller ej, men i försäljningssyfte är det högre status på dem såklart. Att det är något galet med vädret är helt uppenbart då mina höns velat lägga sig för att ruva hela vintern. Då får man vara elak och sno äggen ifrån dem. Jag har i dagsläget runt 200 ägg liggandes i kartonger på köksbänken, så nu tänkte jag låta dem börja ruva lite smått. Börjar en så brukar de andra börja med kort därefter. Så tillslut får man inte ett ägg. Dom följer varandra på något vis. Det optimala vore att jämt ha 2 grupper som man höll avskilda från varandra. Så när den ena gruppen ruvar, får man ägg av den andra gruppen etc. Dvärgkocchin, som är min stora favoritsort, ska jag försöka få fler utav och eftersom det oftast dör en hel del kycklingar när det är en stor grupp, så ska jag göra detta test i vår att de får gå med ankorna. Det är ett lite mindre utrymme men de verkar vara snälla med varandra. I kläckaren där jag har 11 ankägg i dagsläget och som beräknas kläckas den 12e, så lär det tillkomma några fler ankor lite senare men det ska nog gå ändå. Jag hoppas på en tidig vår så de får börja gå ut så småningom. Då det fortfarande är restrektioner för tamfåglar pga fågelinfluensan så är jag tacksam för att jag har tak över en del av utegården som dom kan vara under. Ankorna blaskar väldigt mycker med vatten som snabbt blir smutsigt och blött (syns på bilden), men förhoppningsvis ska det inte behöva påverka kycklingarna. Nästa vinter ska jag försöka bygga någon form av avrinning vid vattenskålen.