Tunga hönsraser

Jag har haft höns i rätt många år nu och det är härliga och rätt lättsamma djur tycker jag. Men problemet jag har är att jag får väldigt få ägg från mitten på oktober fram till långt in på våren. Att ljuset spelar in har jag förstått och tänder därför en lampa hos dem vid 6 tiden på morgonen. Det krävs 3 lux ljus för att de ska må bra. De ska ha ljus i 12-14 timmar per dygn. Men jag får fortfarande alledes flr lite ägg med tanke på antalet höns så nu ska jag byta ut alla mina söta små fluffiga hönor till tunga hönsraser. De är kategirin högvärpande höns som kallas så. De som hör till den gruppen är: Sussex Orpington Stor Wayandotte Playmouth Rock Faverolle Maran Storcochin Brahman Så får vi se om det blir fullare i äggkylen. Ett ägg håller i 6 mån om de förvaras kallt dvs i kylen. Jag har en egen kyl i förrådet där jag lagrar mina ägg och oga att de håller så länge kan jag spara upp ett lager så jag har även denna mörka period. Ett enkelt knep man kan ta till är att släppa ner ägget i en kopp vatten. Flyter det så är det ej ok men om det är under vattenytan så är det ok att äta. Jag luktar alltid också på äggen innan jag förtär dem. Jag tvättar ej heller av äggen om de är smutsiga förrän jag skall koka dem för då håller dom bättre. Hönan lägger ett slämlager runt ägget som skyddar och är bra för förlängd hållbarhet.